Ostrów: Urząd testuje samochód elektryczny

  • 24.04.2017, 17:56
  • Ryszard Binczak
Ostrów: Urząd testuje samochód elektryczny
Samochód elektryczny Renault ZOE został przekazany na miesiąc Urzędowi Miejskiemu w Ostrowie Wielkopolskim. Jest to nagroda w prestiżowym konkursie ECO-MIASTO w kategorii mobilność zrównoważona (miasta do 100 tys. mieszkańców). Gala podsumowująca 4. edycję konkursu odbyła się w listopadzie 2016 roku w Ambasadzie Francji.
ECO-MIASTO to projekt mający na celu promowanie zrównoważonego rozwoju miast oraz wspieranie ich polityki środowiskowej. To cykl seminariów oraz konkurs nagradzający najbardziej zaangażowane środowiskowo miasta w Polsce. Organizatorem projektu ECO-MIASTO jest Ambasada Francji w Polsce, we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą Saint-Gobain, Grupą EDF reprezentowaną przez EDF Polska, DK Energy Polska oraz TIRU, a także Fundacją LafargeHolcim oraz Krajową Agencją Poszanowania Energii. Jak twierdzą organizatorzy konkursu, popularyzacja w miastach pojazdów elektrycznych daje realne szanse na ograniczenie ilości spalin w powietrzu oraz ograniczenie hałasu na drogach. Na jednym ładowaniu Renault ZOE można przejechać nawet 400 km - to największy zasięg wśród samochodów wielkoseryjnych. Jury konkursu ECO-MIASTO wybrało Ostrów Wielkopolski spośród miast poniżej 100 tys. mieszkańców za projekty zrealizowane w ramach ITS (Intelligent Transport Systems), duży udział transportu rowerowego oraz wprowadzenie autobusów elektrycznych, ładowanych z odnawialnych źródeł energii. Samochód Renault ZOE odebrał Jakub Szczurek, zastępca prezydenta Ostrowa. Mobilność elektryczna jest istotnym elementem budowania planów zrównoważonego transportu w miastach. Zarówno w kontekście transportu publicznego, jak i indywidualnego. W Rzymie przeprowadzono badanie wpływu pojazdów elektrycznych na poprawę jakości powietrza w mieście. Okazało się, że wprowadzenie 20% pojazdów elektrycznych w śródmieściu i 10% w obszarze podmiejskim ma ogromny wpływ na stężenie szkodliwych substancji w powietrzu. Obliczono, że np. stężenie dwutlenku azotu spadłoby od 9 do 45% w różnych częściach miasta, w zależności od natężenia ruchu w danym rejonie. Jednym z problemów dużych miast jest hałas pochodzący w dużej części z ruchu samochodowego. Renault ZOE do prędkości 40 km/h jest prawie bezgłośne. Przy wyższych prędkościach źródłami hałasu są odgłosy toczenia i szum powietrza przepływającego wzdłuż nadwozia. Natężenie hałasu mierzone w kabinie przy prędkościach od 40 do 75 km/h kształtuje się w przedziale od 60 do 65 dB, czyli dwa do trzech razy niższym niż w samochodzie z napędem spalinowym o podobnej mocy.
Ryszard Binczak

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe