Ostrów: Na pomoc seniorom! Rozmowa z wolontariuszem

  • 31.03.2020, 08:29
  • Ryszard Binczak
Ostrów: Na pomoc seniorom! Rozmowa z wolontariuszem
Seniorzy i osoby niepełnosprawne są najbardziej narażoną grupą na zakażenie koronawirusem, obowiązki poza domem stały się dla nich nie lada problemem.

W Ostrowie od 19 marca działają wolontariusze, którzy pomagają potrzebującym w drobnych zakupach, czy dokonywaniu opłat. Uruchomione zostały dwa numery telefonów - 62/720 48 26 oraz 660 510 243 - przeznaczone dla osób starszych, niepełnosprawnych, które nie mają wsparcia rodziny lub sąsiadów, a potrzebują pomocy. Zgłoszenia takie przyjmowane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 12:00. Całość koordynuje jednostka pomocy społecznej – Dzienny Dom „Senior+” oraz pracownicy Wydziału Spraw Społecznych. Akcja zorganizowana została we współpracy z Hufcem ZHP, Caritasem Diecezji Kaliskiej, grupą Szukamy i Ratujemy, schroniskiem dla zwierząt, parafią św. Pawła Apostoła oraz wolontariuszami WOŚP.

 

Przeprowadziliśmy rozmowę z Patrykiem Płomińskim, aby zapytać o działalność wolontariuszy w Ostrowie.

 

*Ilu wolontariuszy działa w Ostrowie?

- Obecnie w Ostrowie mamy około 100 wolontariuszy, ta liczba tak naprawdę z dnia na dzień się zmienia, dostajemy wiele telefonów z pytaniami, od osób, które chcą wejść w wolontariat.

*Ile dziennie otrzymujecie zgłoszeń?

-Dziennie odbieramy około 25-30 telefonów. Większość z nich to różnego rodzaju pytania. Natomiast co do ilości zgłoszeń, to dziennie mamy około 5-6 wyjazdów wolontariuszy. Łącznie od 19 do 30 marca mieliśmy już około 70 interwencji.

*Jakich spraw dotyczy większość interwencji?

-Przeważają sprawy takie jak zrobienie zakupów, opłaty rachunków, odbiór leków z apteki. Mamy też kilka osób, do których jeździmy na stałe. Jednemu panu codziennie odbieramy obiady, a jednej pani co kilka dni robimy zakupy.

*Kto zgłasza się o pomoc?

-W większości przypadków są to seniorzy, ale mieliśmy też kilka zgłoszeń od osób z niepełnosprawnością. Mieliśmy też ostatnio jedno zgłoszenie, od mamy, która samotnie wychowuje dziecko. Obawiała się wyjść z domu, ponieważ dziecko było chore i poprosiła nas o pomoc. Tych interwencji jest naprawdę sporo, od osób w różnym wieku. Jeżeli jesteśmy na terenie naszego miasta, to nikomu nie odmówimy pomocy. Mamy też wsparcie z regionu, wolontariusze z Przygodzic są do naszej dyspozycji, jeżeli mamy zgłoszenia z powiatu, to zespół wolontariuszy z regionu pisze do nas, że jest chętny do pomocy. Skupiamy się na Ostrowie, ale jeśli mamy jakieś zgłoszenie z regionu, nie tylko z powiatu, to staramy się do każdego pojechać i pomóc, aby nikt nie został bez pomocy w tym trudnym okresie.

*W jakie środki ochrony osobistej są wyposażeni wolontariusze?

-Wszyscy są wyposażeni w rękawiczki i maseczki. Co najważniejsze, każdy wolontariusz ma identyfikator, który posiada dodatkowe zabezpieczenia do weryfikacji. Osoba, do której idzie wolontariusz, może go sprawdzić po identyfikatorze, a także poprosić o wylegitymowanie się, aby mieć pewność, kto do niej przychodzi.

*Czy miasto w jakiś sposób pomaga wolontariuszom?

-Tak, udało się z Miejskim Zakładem Komunikacji dojść do porozumienia, że wszyscy nasi wolontariusze, po ukazaniu identyfikatora, poruszają się autobusami MZK bezpłatnie. Wolontariusze, którzy poruszają się samochodami podczas interwencji, będą mieli możliwość parkowania w strefie płatnego parkowania za darmo. Dostaną od nas specjalne karty, które upoważnią ich do zatrzymywania się w strefie płatnego parkowania bez kupowania biletu parkingowego. To wyjście dla wolontariuszy, aby mogli pomagać bez ponoszenia kosztów związanych z parkowaniem, czy dojazdu do domu potrzebującego.

*Czy przydarzyły się jakieś trudne interwencje?

-Interwencje są różne. Mamy przypadki, gdzie ludzie są bardzo ostrożni, bo mieli nieprzyjemne przygody w przeszłości. Pomagaliśmy jednej pani, która kiedyś została oszukana przez osobę, która podszywała się pod kogoś innego. Musieliśmy podejść do tej pani z bardzo dużym dystansem, aby udało się nam ją przekonać, że można nam zaufać. To był jeden z cięższych przypadków, kiedy musieliśmy się postarać, aby zdobyć czyjeś zaufanie.

Natomiast otrzymujemy też mnóstwo telefonów, czy SMS-ów na nasz numer alarmowy, z podziękowaniami za to, że jesteśmy, że potrzebujący mogą liczyć na naszą pomoc. Dla wolontariuszy to bardzo budujące, że mogą pomagać, a ludzie to widzą.

WIKI

 

Ryszard Binczak

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe