Ostrów: Szybka kolej ominie Ostrów?

  • 12.02.2020, 15:53 (aktualizacja 14.02.2020, 14:42)
  • Ryszard Binczak
Ostrów: Szybka kolej ominie Ostrów?
- Nowy przebieg Kolei Dużych Prędkości całkowicie wyklucza nasze miasto - ważny węzeł kolejowy - ze strategicznych połączeń z Wrocławiem czy Poznaniem – mówi Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.

Strategiczne studium lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego, który obrazuje nowy przebieg linii kolei dużych prędkości, a więc tzw. dziesięciu szprych, które mają prowadzić do CPK z różnych kierunków Polski, praktycznie pomija Ostrów.

- Obecna koncepcja pozbawia południową Wielkopolskę oraz Aglomerację Kalisko-Ostrowską możliwości szybkiego kolejowego połączenia do Wrocławia, a co gorsza, Ostrów Wielkopolski jako największy generator ruchu pasażerskiego w regionie, traci połączenia koleją dużej prędkości zarówno do Wrocławia, jak i stolicy Wielkopolski Poznania – twierdzi prezydent Ostrowa.

Pierwotnie wprowadzona koncepcja linii Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław, którą zaprezentowano w 2002 roku, została zastąpiona projektem nowej siatki połączeń kolejowych. Niestety, poprzez proponowaną w tym projekcie lokalizację rozjazdów w Kaliszu w kierunku Poznania oraz w Sieradzu w kierunku Wrocławia, Ostrów traci możliwość szybkiego kolejowego połączenia z Wrocławiem i Poznaniem.

- Pozbawiając Aglomerację Kalisko-Ostrowską oraz Ostrów Wielkopolski tych połączeń kolejowych, spółka Centralny Port Komunikacyjny nie wykorzystuje możliwości generowania dodatkowych potoków pasażerów – twierdzi prezydent Ostrowa.

Projekt przebiegu szybkiej kolei nie podoba się także staroście ostrowskiemu Pawłowi Rajskiemu.

- Ten nowy projekt jest dla nas bardzo niekorzystny – mówi Paweł Rajski, starosta ostrowski. – Na pewno spotkamy się w gronie samorządowców, by wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie. Uważam, że nie powinniśmy odpuszczać tego tematu i postarać się dla tradycji, ale przede wszystkim dla rozwoju zrobić wszystko, aby tę niekorzystną koncepcję zmienić .

Starosta zwrócił także uwagę, jak proponowane połączenie utrudni młodzieży z Ostrowa dojazd do wyższych uczelni w Poznaniu i we Wrocławiu. A właśnie uczelnie w tych miastach najczęściej wybierają młodzi ostrowianie.

Mieszkańcy mogą wyrazić swój sprzeciwu odnośnie zaproponowanej koncepcji przebiegu trasy kolei dużych prędkości. Rozpoczęły się konsultacje społeczne, w ramach których można wysłać swoje stanowisko do władz Centralnego Portu Komunikacyjnego. Można to zrobić pod adresem: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/formularz-kolej.

Co ciekawe, z nowej koncepcji zadowolony jest prezydent Kalisza, Krystian Kinastowski. Na jego portalu fb przeczytać można: ,,W Kaliszu, największym ośrodku Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, ma zostać zlokalizowany przystanek szybkiej kolei. Tzw. szprycha nr 9, łącząca Poznań z Warszawą ma przebiegać przez nasze miasto. Uważam takie rozwiązanie za bardzo korzystne dla całej Wielkopolski południowej. Usprawni ono komunikację w całym kraju łącząc ważne ośrodki - Wrocław, Poznań, Łódź i AKO - ze stolicą oraz planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. W założeniach podróż z Kalisza do Łodzi będzie trwała 35 minut. Zdecydowanie i bardzo korzystnie wpłynie to na rozwój regionu AKO. Wykorzystajmy tę szansę’’.

 

 

 

Ryszard Binczak

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe