Ostrów: Szybka kolej ominie Ostrów?

  • 12.02.2020, 15:53 (aktualizacja 14.02.2020, 14:42)
  • Ryszard Binczak
Ostrów: Szybka kolej ominie Ostrów?
- Nowy przebieg Kolei Dużych Prędkości całkowicie wyklucza nasze miasto - ważny węzeł kolejowy - ze strategicznych połączeń z Wrocławiem czy Poznaniem – mówi Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.

Strategiczne studium lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego, który obrazuje nowy przebieg linii kolei dużych prędkości, a więc tzw. dziesięciu szprych, które mają prowadzić do CPK z różnych kierunków Polski, praktycznie pomija Ostrów.

- Obecna koncepcja pozbawia południową Wielkopolskę oraz Aglomerację Kalisko-Ostrowską możliwości szybkiego kolejowego połączenia do Wrocławia, a co gorsza, Ostrów Wielkopolski jako największy generator ruchu pasażerskiego w regionie, traci połączenia koleją dużej prędkości zarówno do Wrocławia, jak i stolicy Wielkopolski Poznania – twierdzi prezydent Ostrowa.

Pierwotnie wprowadzona koncepcja linii Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław, którą zaprezentowano w 2002 roku, została zastąpiona projektem nowej siatki połączeń kolejowych. Niestety, poprzez proponowaną w tym projekcie lokalizację rozjazdów w Kaliszu w kierunku Poznania oraz w Sieradzu w kierunku Wrocławia, Ostrów traci możliwość szybkiego kolejowego połączenia z Wrocławiem i Poznaniem.

- Pozbawiając Aglomerację Kalisko-Ostrowską oraz Ostrów Wielkopolski tych połączeń kolejowych, spółka Centralny Port Komunikacyjny nie wykorzystuje możliwości generowania dodatkowych potoków pasażerów – twierdzi prezydent Ostrowa.

Projekt przebiegu szybkiej kolei nie podoba się także staroście ostrowskiemu Pawłowi Rajskiemu.

- Ten nowy projekt jest dla nas bardzo niekorzystny – mówi Paweł Rajski, starosta ostrowski. – Na pewno spotkamy się w gronie samorządowców, by wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie. Uważam, że nie powinniśmy odpuszczać tego tematu i postarać się dla tradycji, ale przede wszystkim dla rozwoju zrobić wszystko, aby tę niekorzystną koncepcję zmienić .

Starosta zwrócił także uwagę, jak proponowane połączenie utrudni młodzieży z Ostrowa dojazd do wyższych uczelni w Poznaniu i we Wrocławiu. A właśnie uczelnie w tych miastach najczęściej wybierają młodzi ostrowianie.

Mieszkańcy mogą wyrazić swój sprzeciwu odnośnie zaproponowanej koncepcji przebiegu trasy kolei dużych prędkości. Rozpoczęły się konsultacje społeczne, w ramach których można wysłać swoje stanowisko do władz Centralnego Portu Komunikacyjnego. Można to zrobić pod adresem: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/formularz-kolej.

Co ciekawe, z nowej koncepcji zadowolony jest prezydent Kalisza, Krystian Kinastowski. Na jego portalu fb przeczytać można: ,,W Kaliszu, największym ośrodku Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, ma zostać zlokalizowany przystanek szybkiej kolei. Tzw. szprycha nr 9, łącząca Poznań z Warszawą ma przebiegać przez nasze miasto. Uważam takie rozwiązanie za bardzo korzystne dla całej Wielkopolski południowej. Usprawni ono komunikację w całym kraju łącząc ważne ośrodki - Wrocław, Poznań, Łódź i AKO - ze stolicą oraz planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. W założeniach podróż z Kalisza do Łodzi będzie trwała 35 minut. Zdecydowanie i bardzo korzystnie wpłynie to na rozwój regionu AKO. Wykorzystajmy tę szansę’’.

 

 

 

Ryszard Binczak

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (3)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Jacek
Jacek 14.10.2021, 23:41
To jest test czy faktycznie jesteśmy aglomeracją. Ani Kalisz ani Ostrów Wlkp. samodzielnie nie są dostatecznie duże i silne, by skutecznie lobbować w tej sprawie. Jedyną szansą jest dla nas wspólne lobbowanie jako aglomeracja i naprawdę drugorzędną jest sprawa czy przystanek będzie nieco bliżej Kalisza czy Ostrowa. Jeśli planuje się taką inwestycję to powinno się też planować także odpowiednią infrastrukturę, by oba ośrodki były wygodnie skomunikowane z planowanym przystankiem. Na razie to uważam, że oba ośrodki zostały zmarginalizowane. Ostrów traci mocno ale dla Kalisza to także rozwiązanie średnio korzystne. Piszę to jako kaliszanin. Osobiście jestem zainteresowany sprawnym połączeniem z Wrocławiem a w tej konfiguracji to wygląda słabo z perspektywą że będzie jeszcze gorzej. Jeśli nie będziemy grać wspólnie to ta inwestycja nam ucieknie.
Jerzy
Jerzy 05.03.2020, 22:38
Pani Prezydent nie bierze pod uwagę zdania mieszkańców. Mieszkańcy Ostrowa nie chcą u siebie szybkich kolei.
W.G.
W.G. 05.03.2020, 22:15
Szybkie koleje nie funkcjonują tak jak zwykłe. Pod budowę wielu z nas musiałoby oddać swoje działki i domy. Ktoś tego chce? Pani Prezydent chce mieszkać pod słupami nowej trakcji? Dlaczego jest tak bezmyślna?

Pozostałe