Powiat Ostrowski: Rolnicy o obwodnicy

  • 12.02.2020, 13:48
  • Ryszard Binczak
Powiat Ostrowski: Rolnicy o obwodnicy
Kolejne już spotkanie w sprawie rozbudowy drogi krajowej nr 25 na odcinku Ostrów – Kalisz – Konin zorganizowali mieszkańcy wsi Boczków, Gniazdów, Trkusów, Biskupice oraz Skalmierzyce.

Tym razem zaproszenie oprócz władz gminnych – burmistrza Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce Jerzego Łukasza Walczaka oraz przewodniczącego Rady Tadeusza Orzechowskiego i radnych przyjął również Poseł na Sejm RP Andrzej Grzyb. Zebranie odbyło się w sali wiejskiej w Boczkowie.

Pomimo różnych zawirowań i niepewności co do losu inwestycji, ostatecznie Kalisz znalazł się na ogłoszonej przez Ministerstwo Infrastruktury oficjalnej liście programu budowy 100 obwodnic. Choć to wiadomość bezsprzecznie dobra dla całego regionu, rolnicy z terenu Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce są pełni obaw co do przebiegu jej trasy. Władze Kalisza mocno bowiem forsują najbardziej dla gminy niekorzystny wariant nr 3, który drastycznie ingeruje w strukturę przestrzenną oraz powoduje konieczność podziałów majątków i gospodarstw wielu mieszkańców wymienionych wcześniej wsi.

Obecny na spotkaniu poseł Andrzej Grzyb zapowiedział, że będzie bronił interesów rolników. Takie zapewnienia po raz kolejny złożył również burmistrz Jerzy Łukasz Walczak. - Nie ulega wątpliwości, że obwodnica dla tak dużego 100-tysięcznego ośrodka miejskiego, jakim jest Kalisz jest potrzebna, bo inne tego typu aglomeracje ją mają. Władze Kalisza forsują jednak wariant nr 3, na który nigdy naszej zgody nie było i nigdy nie będzie – mówi burmistrz.

 

Burmistrz przedstawił również zebranym kluczowe argumenty za poparciem wariantu wykorzystującego istniejącą obwodnicę Nowych Skalmierzyc: wykupiono już grunty pod drugą jezdnię, wybudowano węzły do bezkolizyjnego włączenia się do ruchu i zjazdu, wybudowano wiadukty z miejscem pod drugą jezdnię, ulokowanie biznesu wzdłuż istniejącej obwodnicy, zmniejszenie kosztów bezpośrednich gospodarstw rolnych, poprawa bezpieczeństwa i szybkiego transferu mieszkańców dwóch największych ośrodków, jako głównych użytkowników obwodnicy, szacowany ruch tranzytowy w wielkości 20-30% generujący niewspółmierny koszt budowy obwodnicy w wariancie trzecim, wzrost kosztów gospodarowania oraz problemy natury logistycznej związane z kolejnym podziałem gospodarstw wymuszać będą konieczność przebranżowienia (utrata majątków niekiedy kilku pokoleń), bliskość obwodnicy miasta to wbrew pozorom mniejsze zanieczyszczenie środowiska spalinami, gdyż taka lokalizacja sprzyjać będzie wyprowadzeniu ruchu z centrum miasta z uwagi na szybszy transport (mniej korków).

Na zakończenie burmistrz omówił pozostałe, bardziej korzystne dla gminy warianty przebiegu trasy DK nr 25, w tym wariant nr 2b oraz wariant kompromisowy, wypracowany w roku ubiegłym w porozumieniu z prezydentem Kalisza. MK

 

 

Ryszard Binczak

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe