Ostrów: Delegacja SP 9 we Włoszech

  • 13.12.2019, 21:04
  • Ryszard Binczak
Ostrów: Delegacja SP 9 we Włoszech
Delegacja ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II, od 30 listopada do 7 grudnia br., wzięła udział w piątej już mobilności w ramach Programu Erasmus+ „Health Education and Learning (H.E.A.L.)”, który realizowany jest od roku ze szkołami partnerskimi z Włoch, Bułgarii, Grecji, Litwy oraz Turcji.

Tym razem spotkanie odbyło się we Włoszech, na Sycylii, w miejscowości Katania. Ze strony polskiej uczestniczyło w nim czworo uczniów: Róża Małecka (kl. VII d), Aleksandra Rogala (kl. VII d), Piotr Sobczak (kl. VI c) oraz Wojciech Zamojski (kl. VI i). Opiekę nad uczniami sprawowały: Ewa Sobczak (szkolny koordynator projektu) oraz Justyna Uciechowska (dyrektor szkoły). Hasło przewodnie wizyty to „Uzależnienia wśród młodzieży, sposoby pomocy i zapobieganie”.

Niezwykła podróż zaczęła się już o północy, kiedy to w pełnych entuzjazmu nastrojach delegacja Szkoły Podstawowej nr 9 udała się na lotnisko Okęcie w Warszawie. W Katanii samolot wylądował w godzinach porannych, gdzie czekała już delegacja z zaprzyjaźnionej szkoły oraz rodziny, u których mieli zamieszkać przez najbliższe 7 dni polscy uczniowie. Od chwili powitania było jasne, że Ola, Róża, Piotr i Wojtek nie mogli trafić lepiej!

Katania to miasto leżące na wschodnim wybrzeżu Sycylii, u podnóża wulkanu Etna, w regionie Morza Jońskiego. Pod miastem płynie rzeka Amenano, a przez miasto rzeka Longane. Znajduje się tu port morski oraz międzynarodowy port lotniczy Fontanarossa.

Wizyta zaczęła się od ceremonii powitalnej, podczas której delegacje poznały bliżej specyfikę szkoły Dante Alighieri i kultury włoskiej. Najbardziej emocjonującym punktem przedstawienia okazał się występ szkolnej orkiestry. Szkoła, w której gościliśmy, to bowiem połącznie gimnazjum oraz szkoły muzycznej. Następnie uczniowie z zaprzyjaźnionych szkół partnerskich odbyli debatę na temat uzależnień, przedstawiając problematyczne sytuacje w swoich krajach. Okazało się, iż temat w każdym z państw partnerskich jest podobny, największy problem stanowią uzależnienia od internetu i gier komputerowych wśród młodzieży. Tego samego dnia, po południu, udaliśmy się do centrum miasta, gdzie zwiedziliśmy Klasztor Benedyktynów, dziś siedziba Uniwersytetu w Katanii.

Drugi dzień spędziliśmy w podróży, włoscy nauczyciele zabrali nas na wycieczkę edukacyjną do pobliskiej miejscowości Taormina. Miasteczko to założone zostało w IV wieku p.n.e., położone jest na stromych zboczach okolicznych gór, co stanowiło wspaniałe miejsce do pobudowania teatru greckiego, bardzo dobrze zachowanego do dnia dzisiejszego. Urokliwe, wąskie uliczki, typowe dla sycylijskiego krajobrazu, przesympatyczni mieszkańcy, na zawsze zostaną w naszej pamięci.

Kolejny dzień rozpoczął się od wizyty u burmistrza Katanii, przyjęto nas tu niezwykle serdecznie. Wymieniliśmy się upominkami i z zaproszeniem na kolejną wizytę udaliśmy się do goszczącej nas szkoły. Kolejnym punktem programu tego dnia były bowiem warsztaty, zarówno dla uczniów jak i dla nauczycieli. Tematem przewodnim wspomnianych warsztatów były sposoby odwrócenia uwagi dzieci od „sieci internetowych”, uczniowie zaangażowali się w różne formy pracy: odegrali scenkę teatralną, zatańczyli rap, wzięli udział w zajęciach z kodowania oraz programowania. Po tak intensywnym dniu, wystarczyło jeszcze sił na wspólny wieczór i kolację na kręglach. Uczniowie wraz z nauczycielami rozegrali ekscytujące zawody.

 

Czwarty dzień spędziliśmy równie pracowicie, od rana zawitaliśmy znowu w szkole, odwiedzaliśmy niektóre klasy, przywieźliśmy bowiem dla nich małe upominki. Sami też zostaliśmy poczęstowani regionalnymi smakołykami, napojami, wszystko przygotowali sami uczniowie. W ramach realizacji zadań projektowych nauczyciele odbyli kolejne szkolenie ze specjalistą (dr Almą Scalia) w dziedzinie uzależnień i sposobów pomocy uczniom w tym zakresie, natomiast dzieci w tym czasie wzięły udział w zajęciach sportowych zorganizowanych przez nauczycieli szkoły. Po południu udaliśmy się do Krajowego Instytutu Geofizyki i Wulkanologii w Katanii. Eksperci zaprezentowali nam filmik obrazujący historię Etny, oprowadzili po instytucie, mieliśmy możliwość zobaczyć jak wygląda praca przy sejsmogramach, jednym słowem, zostaliśmy merytorycznie przygotowani do wizyty na wulkanie Etna. Wieczorem wraz z włoskimi rodzinami oraz gronem pedagogicznym zjedliśmy wspólną uroczystą kolację, podczas której wręczone zostały wszystkie certyfikaty uczestnictwa.

Piąty dzień był dniem wizyty na wulkanie Etna, udaliśmy się tam w piątkowy poranek. Lady Etna była dla nas łaskawa, pozwoliła się odwiedzić, pokazała nam swoje nieczynne kratery, poczuliśmy się zaproszeni do kolejnej wizyty.

Opisana podróż była już piątym spotkaniem międzynarodowych delegacji w ramach projektu Erasmus+ H.E.A.L. realizowanym w Szkole Podstawowej nr 9 w Ostrowie Wielkopolskim. Kolejne spotkanie odbędzie się już marcu 2020 roku w Polsce, właśnie w SP9. Zaangażowanie uczniów w tego typu aktywności niesie ze sobą niewątpliwie szereg korzyści, jak np. możliwość zastosowania języka obcego w autentycznych sytuacjach, poznanie kultury, tradycji i historii kraju goszczącego czy zawarcie przyjaźni z przedstawicielami innych narodowości. Takie spotkania pozostawiają także w umysłach uczniów niezapomniane wrażenia, które z pewnością czynią ich bardziej otwartymi i kształtują umiejętność odnalezienia się w ciągle zmieniającym się świecie.

Opracowała: Ewa Sobczak

 

 

 

Ryszard Binczak

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe