Kalisz: Mosiński o obwodnicy Kalisza

  • 18.09.2019, 04:40
  • Ryszard Binczak
 Kalisz: Mosiński o obwodnicy Kalisza
Czy kaliszanie doczekają się obwodnicy, która wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta?

Komunikat w tej sprawie wydał poseł Jan Mosiński, który informacje na ten temat ma z pierwszej ręki. Publikujemy go poniżej w całości.

,,Po zapowiedzi zarówno Premiera Mateusza Morawieckiego i Prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego ws. powołania specjalnego funduszu budowy 100 obwodnic w Polsce, pojawiły się pytania dotyczące budowy obwodnicy Miasta Kalisza.

Otóż po moich licznych rozmowach, łącznie z ostatnią, którą przeprowadziłem (17.09.2019) z dyrektorem GDDKiA w Poznaniu, poniżej przedstawiam przebieg rozmowy i aktualny stan dotyczący przebudowy DK25.

W ramach zadania - rozbudowa drogi krajowej nr 25 na odcinku Ostrów Wlkp.-Kalisz-Konin, na wysokości m. Kalisz projektowane są trzy zachodnie obejścia miasta, z czego dwa przebiegają w granicach miasta, a jeden poza jego granicami na terenach przyległych gmin tj. Blizanów, Gołuchów, Nowe Skalmierzyce.

Warianty 1 i 2 zostały tak zaprojektowane, aby wykorzystać istniejący fragment obwodnicy Nowych Skalmierzyc, gdzie jest wykupiony teren pod budowę drugiej jezdni, a także aby wpiąć się w istniejący węzeł na DK25 – skrzyżowanie ul. Inwestorskiej z Al. Wojska Polskiego. Wariant 1 w obejściu m. Kalisza jest zgodny z planowanym przez Władze Miasta układem komunikacyjnym na tym obszarze, ponieważ wykorzystuje przebieg planowanej inwestycji miejskiej pt. „Budowa odcinka drogi krajowej nr 25 w Kaliszu od węzła w rejonie Al. Wojska Polskiego do ul. Poznańskiej” oraz jest odzwierciedleniem obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym MPZP dla osiedla Dobrzec.

Wariant 3, przebiegający w całości poza granicami miasta Kalisz, powstał na wniosek Pana Prezydenta Miasta Kalisza i uzyskał poparcie parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości w tym senatora RP A. Wojtyły. Zdanie odrębne do tego wariantu zgłosił poseł Tomasz Ławniczak. Warte podkreślenia jest to, że wariant 3 uzyskał poparcie mieszkańców Kalisza, którzy przedstawili swoje stanowisko podczas konsultacji społecznych. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia związana ze stanowiskiem grupy mieszkańców Kościelnej Wsi, którą to opinię należy ponownie przeanalizować.

Jaki jest aktualny stan prac? Otóż, w chwili obecnej trwają prace nad ukończeniem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla trzech wariantów trasy. W tym miejscu mogę wyrazić tylko ubolewanie, że przez 8 lat rządów PO/PSL zabrakło politykom tych formacji z naszego regionu determinacji, w walce o obwodnicę. Niestety z uwagi na brak opracowania STEŚ, w tym raportu oddziaływania na środowisko oraz analizy wielokryterialnej, obecnie nie ma możliwości wskazania wariantu preferowanego do realizacji. Należy podkreślić, że poszczególne warianty przebiegu inwestycji oceniane są na całym odcinku rozbudowy tj. Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Konin, w związku z czym nie wyklucza się wyłonienia wariantu wynikowego, który może powstać z połączenia różnych wariantów. Oczywiście, że w interesie mieszkańców Kalisza jest, aby był to wariant trzeci i w tym kierunku będą szły moje działania. Jestem przekonany, że również ten wariant w dalszym ciągu będą popierali pozostali parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości.

Następnym krokiem, po otrzymaniu i odebraniu STEŚ będzie cykl posiedzeń Zespołu Opinii Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) i Komisji Opinii Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) - między innymi z udziałem samorządów, na których zostanie podjęta decyzja w zakresie wytypowania wariantu preferowanego do realizacji i wskazanego następnie w decyzji środowiskowych uwarunko­waniach zgody na realizację przed­sięwzięcia (DŚU).

W tym miejscu pojawia się kilka pytań, m.in. o terminy. Otóż, jak powiedział w rozmowie ze mną dyrektor M. Napierała przewidywany termin posiedzenia ZOPI i KOPI planowany jest na IV kw. tego roku. Co do złożenia wniosku o decyzję DŚU, to złożenie wniosku zatwierdzającego wariant rozbudowy DK25 planowane jest obecnie na przełom 2019 r i I kw. 2020 r., natomiast uzyskanie decyzji DŚU przewiduje się w II/III kwartale 2020 r.Dla zatwierdzonego decyzją DŚU wariantu drogi zostanie następnie opracowana Koncepcja Programowa, będąca uszczegółowieniem rozwiązań technicznych.

Jak z powyższego wynika przed nami kilka pracowitych miesięcy. Mogę postawić tezę, że gdyby parlamentarzyści obozu rządzącego w latach 2007-2015 wykazali siłę woli i walki o obwodnicę Kalisza, a miasto przesyłałoby materiały z prowadzonych pomiarów dobowego natężenia ruchu w Kaliszu, to dzisiaj bylibyśmy o wiele dalej w planach budowy obwodnicy, by nie rzec budowy obwodnicy. W chwili obecnej nadrabiamy stracony czas i pragnę zapewnić, że będziemy nadzorować przebieg działań, tak aby nie było żadnych opóźnień w realizacji planu budowy obwodnicy Kalisza.''

 

 

Ryszard Binczak

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu _______. _________ z siedzibą w ________ jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe