Jak zapobiec bólom kręgosłupa? Kilka praktycznych porad!

Jak zapobiec bólom kręgosłupa? Kilka praktycznych porad! pixabay
W pracy większość czasu siedzisz, a potem przychodzisz do domu zmęczony i siadasz przed telewizorem. To prosta i skuteczna droga do wywołania bólu kręgosłupa.

Zespoły bólowe odcinka lędźwiowego kręgosłupa to dosłownie epidemia we współczesnym świecie. Wynika to głównie ze zmiany trybu życia, a co się z tym wiąże ograniczenie wysiłku fizycznego do minimum. Wywołuje to osłabienie mięśni, prowadzi do otyłości, nieprawidłową postawę ciała, niewłaściwe obciążanie kręgosłupa. W Polsce bólów krzyża według badań doświadcza 72 procent społeczeństwa przed 40 rokiem życia, a po 40 r. ż 66 procent mężczyzn i 30 procent kobiet. To bardzo dużo. 
Nierzadko bywa tak, że jednorazowe bóle zamieniają się na  przewlekłe.  Następnie postępujące dolegliwości prowadzą do niesprawności, niezdolności do pracy zawodowej oraz ograniczają aktywność w życiu codziennym.
Ból może również wystąpić, gdy dolna część ulegnie kontuzji. Kiedy może się to stać? Chociażby przy podnoszeniu w nieprawidłowy sposób ciężkich przedmiotów, skręcania oraz nagłych ruchów. Mogą powstać wtedy mikrouszkodzenia w danej strukturze oraz spowodować naciągnięcie więzadła. 
Dlatego najlepiej zapobiegać niż leczyć, bo mimo że specjalistów w Polsce mamy coraz lepszych, to jednak nie zawsze są oni dostępni, ponieważ pacjentów jest coraz więcej.


1. Wzmacniaj mięśnie tułowia.
Jeżeli będziesz miał/a silne mięśnie tułowia, które będą wspierać pracę  dolnego odcinka kręgosłupa, zminimalizuje to wystąpienie urazu. Pamiętaj, że już niewielka ilość ćwiczeń pozytywnie wpływa na mięśnie, zwiększając przepływ krwi i dostarczając potrzebnych składników odżywczych do struktur dolnego odcinka lędźwiowego. Najlepszym rozwiązaniem są ćwiczenia na piłce oraz siedzenie na niej zamiast na krześle. Warto wzmacniać mięśnie brzucha.


2. Prawidłowa postawa ciała.
Jeżeli w pracy przez większość czasu siedzisz, warto nastawić sobie przypomnienie w telefonie, które będzie przypominało o sprawdzeniu prawidłowiej postawy ciała. Nieprawidłowa może spowodować degenerację kręgów, co może poskutkować tym, że pojawią się bóle kręgosłupa lędźwiowego. Warto również co kilkadziesiąt wstać od komputera i trochę się poruszać, przynajmniej raz w ciągu godziny.


3. Trenujesz? Bądź w tym mądry.
Nie od dziś wiadomo, że nie zawsze sport to zdrowie i nawet najlepszym zdarzają się kontuzje. Zły ruch może nas spotkać w każdym momencie, który wywoła ból krzyża. Warto sprawdzić czy wiesz w jakich momentach  podczas treningu jesteś najbardziej narażony na kontuzję.


4. Sprawdź jak podnosisz ciężkie przedmioty. Rób to prawidłowo!
Jeżeli nie wiesz w jaki sposób to robić, najlepiej spotkaj się z fizjoterapeutą, który podpowie ci w jaki sposób to robić. Pamiętaj, że nawet jak jesteś młody i silny może dojść do uszkodzenia struktur dolnego odcinka lędźwiowego.


5. Zadbaj o ogólny stan zdrowia.
Kręgosłup jest odzwierciedleniem stanu organizmu. Jeżeli mało się ruszasz, a więcej siedzisz mięśnie będą osłabione, a ty podatny na kontuzje. Cokolwiek zrobisz, aby poprawić ogólną sprawność fizyczną, pozytywnie wpłynie to również na dolny odcinek kręgosłupa. Pij wodę, ogranicz alkohol i papierosy oraz odżywiaj się zdrowo.


6. Porozciągaj się.
Jedną z przyczyn bólów kręgosłupa są napięte ścięgna. Wystarczą proste ćwiczenia rozciągające, które mogą pomóc zmniejszyć nacisk na miednicę i przynieść ulgę. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie ćwiczenia rozciągające są dobre dla każdego rodzaju bólu. W tym wypadku również należy się skontaktować z fizjoterapeutą, który odpowiednio dobierze ćwiczenia.
 

Mateusz Kurzaj
Podziel się:
Oceń:
  • TAGI:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.


Pozostałe